Temaforløb

Genbrug og Affald

 

Kort fortalt:

  • Minimér affald

  • Bedst mulig genanvendelse

  • Upcycling

  • Sortering af affald



INTRODUKTION Byggebranchen i Danmark producerer årligt mange millioner tons affald. Det svarer til omkring 30% af den samlede affaldsmængde i Danmark. Byggeaffald består af mange forskellige kategorier: mursten, beton, metal, gips, mineraluld, jord, asfalt, glas, træ og mange forskellige slags kemi. Ved genbrug af forskellige materialer er det muligt at springe råstofudvinding og produktion over. 

Direkte genanvendelse vil sige, at materialet ikke skal igennem en ny industriel proces. Nogle materialer kan genanvendes direkte i en ny, eventuelt degraderet funktion, fx skillevægge af gamle vinduer eller let rustne ståltagplader over et udendørs halvtag. Flere og flere genbrugspladser begynder at handle med genbrugsmaterialer. Andre materialer kan genbruges, men hvor det er nødvendigt at behandle materialer, som fx stål, glas og gips, der alle kan støbes om til nye produkter. Det kaldes up- eller downcycling.

Byggeriet skal planlægges, så det er let at genbruge materialer, når bygningen skal bygges om eller i værste fald rives ned. Det kaldes affaldsforebyggelse. Man kan bruge nok så gode materialer, men ét dårligt materiale kan forurene de øvrige. Et eksempel er PCB, der blev brugt som fugemateriale i 60’erne. De flygtige stoffer i materialet kan simpelthen sprede sig ud i de omgivende materialer, fx vindueskarme eller beton. Den beton, der nedrives må så ikke bruges til fx vejfyld, men skal deponeres. Men det gælder fx også plastmaling på på puds, hvor plastmalingen ødelægger muligheden for genanvendelse.

Under affaldsforebyggelse hører naturligvis også at passe på materialerne, bestille rigtigt og planlægge, hvordan man opbevarer overskudsmaterialer så de kan bruges senere.

En meget stor del af den danske energisektor er afhængig af afbrænding af affald. Dette kan skabe dilemmaer i forhold til genbrug og genanvendelse af materialer på et højere niveau i affaldstrekanten. Danmark importerer i dag affald fra andre lande for at have nok til at udnytte kapaciteten i forbrændingsanlæggene fuldt ud. 

Gamle mursten kan med fordel genanvendes når de er muret med kalkmørtel. Der findes i dag maskinelle processer for at rense mørtlen af stenen. Dette sparer den meget energikrævende process det er at brænde nye mursten. Papirisolering er et godt ekse…

Gamle mursten kan med fordel genanvendes når de er muret med kalkmørtel. Der findes i dag maskinelle processer for at rense mørtlen af stenen. Dette sparer den meget energikrævende process det er at brænde nye mursten.

Papirisolering er et godt eksempel på upcycling. Gamle aviser laves til granulat og pustes ind i husene til isolering i stedet for at blive bortskaffet ved afbrænding.

Papiruldsisolering af gamle aviser.jpg

Genbrug & affald

FÆLLES PowerPoint præsentation

EMNER ressourcebevidsthed, genanvendelse, upcycling, downcycling, livscyklus, genbrug, sortering

BESKRIVELSE Denne præsentation undersøger hvilken rolle affald spiller i byggeriet og samfundet og vigtigheden af at sortere, så alle materialer kan blive brugt cirkulært. Der ses på hvilke barrierer der er for at genbruge materialer indenfor byggeri og hvordan man finder ud af hvilke der overhovedet kan genanvendes. 

Intet affald

FÆLLES praktisk sorteringsopgave

EMNER ressourcebevidsthed, genanvendelse, upcycling, downcycling, livscyklus, genbrug, sortering

BESKRIVELSE Skaf eller bland et passende antal affaldssække med blandede byggematerialer.

Hæld indholdet ud på gulvet i værkstedet og lad eleverne sorteret det!

Find skolens genbrugsplads og smid sækkene i de rigtige containere. Snak om affaldssortering generelt/ på værkstedet / på skolen.

Snak om hvilke affaldsproblematikker der kan være indenfor de forskellige fag:

  • Bly i gammel maling

  • Fuger

  • PCB (farligt affald), blødgørere, brandhæmmer, m.v. er problematisk affald. Så tag handsker på, og vask hænder!

  • Genbrug af vinduesglas?

  • … og flere eksempler.

Gennemgå og diskuter i fællesskab affaldshierarkiet.

Livscyklus Vurdering

GRUPPER  informationssøgning og problemorienteret opgave

EMNER Diffusionsåbne konstruktioner, dampdiffusionsmodstand (z-værdi), materialevurdering

BESKRIVELSE Gennemgå i grupper af 2 og 2 en livscyklusvurdering for et byggemateriale.

Se fx rapporten ”Miljøvurdering af tag med tagrør og tækkemiscanthus” om 3 typer tagrør sammenlignet med tegltag.

Eller sammenlign fx beton, træ, gips og stål som byggemateriale vha. denne kilde: SBI: ”LCA i tidlig bygningsdesign”

Skriv evt. et notat eller en artikel om fordele og ulemper ved de valgte materialer og hvordan LCA som værktøj kan hjælpe til at træffe gode valg af byggematerialer.

LCA-Livscyklus-Vurdering-2-hvid.png

Upcycling

GRUPPER  diskussion

EMNER ressourcebevidsthed, genanvendelse, upcycling, downcycling, livscyklus, genbrug, sortering

BESKRIVELSE Gennemgå og diskutér i fællesskab affaldshierarkiet. Lad eleverne 2 og 2 finde eksempler på byggematerialer, der er upcyclet eller downcyclet.

Upcycling-og-Downcycling-hvid.png